Friday, June 17, 2011

forgive and forget

yes yes, susah kan nak pecaya org dah kalau die dah penah sakit kan hati kita kan? hmm,, senang je ckp "forgive n forget" tapi nak buat? bukan payah ke? forgive senang lahh. tapi nak forget plak? wouuhh! boleh makan masa setahun tengok keadaan jugak kann. kadang ada jugak yg sampai betahun tahun! haah! see betapa payah nye nak lupa kan. nak maafkan senang sngt! mmg senang. hmmm..

2 lah yg qiela lalui sekarang nie. susah nak lupakan apa yg aiman dah buat dekat qiela selama nie. azam qiela bile dah cple balik nie xde nak gaduh2 dah. nak lupakan kesilapan lama n bukak buku baru. tapi tah la. now semua mcm dulu! DEJAVU wehh! sebijik! siang gaduh malam baik! mcm apa je. larat ke tiap hari mcm nie? mmg lah adat kan bercinta gaduh2 bagai. tapi nie mcm dah tahap teruk giler kau! SETIAP HARI kowt! eee tahan ke mcm nie? tahan ke mcm dulu nie? hmmm *ragu ragu

*muka ragu ragu
hmm bile dah gaduh semua nie . mula lah ego semua kann . entah tadi die cabar qiela . "xpayah la nak awak sngt . guna la kau aku sampai bila bila ." okay ! cabarkan . mmg akan guna lah sampai bebile ! nak sngt kan ? okay boleh je . asalkan kau xcomplain . so mulai hari nie . no more B , BBY  kann kann ? now aku , kau jelah :) 2 yg kau nak kann kann ? even aku tau kau xkan baca blog nie . xpe aku tulis jugak ! sebab aku mmg xkan tutup cerita aku pasal kau . dah puas hati ?
"forgive everyone for the sake of ukhwah"

tahu bukan senang nak maafkan orang , apatah lagi jika kesalahan itu dilakukan oleh orang yang kita sayang yg kita percaya . tahu bukan senang nak lupakan kesalahan mereka apatah lagi ianya sangat-sangat meninggalkan kesan mendalam . tapi , setiap manusia bukannya perfect . yang penting , kita belajar , belajar daripada kesilapan yang mereka dan kita lakukan dan berazam tidak mengulanginya . kita belajar bagaimana nak maafkan orang walaupun ianya pahit kelat payau dan sebagainya . 

“Manusia yang paling dikasihi Allah ialah orang yang memberi manfaat kepada orang lain dan amalan yang paling disukai oleh Allah ialah menggembirakan hati orang-orang Islam atau menghilangkan kesusahan daripadanya atau menunaikan keperluan hidupnya di dunia atau memberi makan orang yang lapar. Perjalananku bersama saudaraku yang muslim untuk menunaikan hajatnya, adalah lebih aku sukai daripada aku beriktikaf di dalam masjid ini selama sebulan, dan sesiapa yang menahan kemarahannya sekalipun ia mampu untuk membalasnya nescaya Allah akan memenuhi keredhaannya di dalam hatinya pada hari Qiamat, dan sesiapa yang berjalan bersama-sama saudaranya yang Islam untuk menunaikan hajat saudaranya itu hinggalah selesai hajatnya nescaya Allah akan tetapkan kakinya(ketika melalui pada hari Qiamat) dan sesungguhnya akhlak yang buruk akan merosakkan amalan seperti cuka merosakkan madu.”(Riwayat Ibnu Abi Dunya)

No comments: